Oeganda-PM.reismee.nl

We zijn op de helft

We zijn alweer op de helft

Het is alweer bijna een week geleden dat we geschreven hebben de tijd vliegt hier ondanks het rustige leven van de Oegandezen.

Eigenlijk hebben we het kei druk en als we terug kijken is het toch relaxte daginvulling .

s'maandags ben ik weer verder gegaan waar ik gebleven was in het nieuwe electro-lokaal er moesten nog twee borden bij gemaakt worden en al de lampen moeten nog worden aan gesloten,maar dit is meer voor mijn collega vrijwilliger Jaap die is elektricien.

Ik hou me meer bezig met het monteren van de lampen met assistentie van een paar leerlingen die gewoon leergierig zijn en graag helpen. Ook loopt de vloer de verkeerde kant af zodat het water voor de deur blijft staan en de leerlingen allemaal met natte voeten binnen komen, dus mijn taak om een nieuw vloertje aan te brengen. Ik heb gekozen voor een grindvloer. Op woensdag was het nationaal examen dat wilde zeggen dat er geen les was en er rond de lokalen niet gewerkt mocht worden,maar bij Nafasi waar Marianne werkt was nog menig dingen blijven liggen zodat we dat nu konden oppikken. S'middags ben ik bij de examens gaan kijken(zie foto's) daar is goed het verschil te zien in de verschil van werkstukken zowel bij het timmeren en bij het metselen en electro. Vrijdag hebben we een hogedrukspuit geregeld om een keer het verblijf goed te reinigen, hier schijten de vleermuizen al jaren de muren vol en ze zijn een beetje rood uitgeslagen door het stof. We blijven toch Nederlanders willen het wel een beetje proper hebben. De mensen hier was het nog niet opgevallen. Om half vier vonden we het wel mooi geweest dus op weg naar de plaatselijke kroeg te voet maar onderweg mochten we achterop op een vrachtwagen mee rijden. Het bier was niet koud maar hij smaakte wel, ze leggen het hier wel in de koelkast maar steken de stekker niet in het stopcontact (en ze houden hier niet van koud bier)

Ff boodschappen doen en dan weer achter op de brommer terug naar ons project.

Voor mij begon afgelopen maandag mijn tweede werkweek, nu waren ze om 8 uur al gewassen en had de helft al gegeten. Dus Jennifer kwam vragen of ik voortaan om half 8 wou beginnen.Dus zo gezegd zo gedaan de wekker voortaan op half 7 gezet boterhammetje sigaretje en hup naar de kinderen. Die middag kwam er een nieuw kindje van 5 maanden oud haar naam is Brigitte, haar moeder heeft aids en kan niet meer voor haar kan zorgen, de kleine wordt in December getest op aids . Ze heeft twee dagen niet gedronken bij ons maar gelukkig dronk ze donderdag de fles leeg, ze was borstvoeding gewend. Donderdagmiddag mocht ik met de tienermoeders naar de bioscoop naar de film: 'Queen van Katwe' een film die gaat over het leven hier in Oeganda een mooie film die volgend jaar in Nederland gaat draaien. Voordat je bij de bioscoop Bent is het twee uur rijden in een matattu (een busje waar ze zoveel mogelijk mensen inproppen) geen pretje met "hotflushes" en 30 graden dat is echt zweten. We waren s,avonds 7 uur thuis Peer had bami gemaakt satesaus en een gebakken ei, douchen en een bak koffie en weer naar bed. Vrijdag, mijn mede vrijwilliger was er vandaag niet dus ik stond er alleen voor,maar het ging goed. Peer was een paar keer langs geweest, er was nu al een deur uit zij gelid gelopen. De kinderen zijn allemaal aan het snotteren dat kan ook niet anders s'morgens krijgen ze allemaal de fles met posho (maïsmeelpap) tussen de middag een aardappel die geprakt is en s'avonds weer posho. Vrijdagmiddag zijn we naar het kliniek gegaan met Mercy,Brigitte en Annette met Mercy was alles goed, Brigitte heeft een infectie en Annette heeft de griep flink aan het hoesten (zij is ons lievelingetje van Peer en mij)

Deze vrijdagavond waren we uitgenodigd om mee gaan te wokken in een luxe hotel in de stad,als blijk van waardering voor wat de vrijwilligers allemaal doen.

Zaterdag hebben we inkopen gedaan omdat we met de vrijwilligersgroep a.s dinsdag 120 kinderen meenemen naar de dierentuin een heel geregel maar hier zullen we in het volgende verslag op terugkomen.

Nou tot later

Berghit

Genoten van jullie verhaal. Wat hebben jullie het leuk daar! Ook zo leuk om te lezen hoe verschillend mensen en gewoontes zijn. Heerlijk! Geniet er nog maar lekker van en heel veel plezier in de dierentuin. Groetjessss X

de Kieboom

Goed te horen dat het jullie goed gaat en er geen gekke dingen zijn , ja een boel ellende dat wel , maar met jullie daar is er voor deze groep toch weer een licht puntje wanne .
En Peer , dat had je gerust een keer kunnen zeggen hoor dat je graag vloeren maakt , maar wel verstandig dat je het DAAR probeert en niet hier , maar zou er geen gewoonte van maken want daar is niets in te verdienen ,
Hier gaat alles gewoon door ( raar hé ) en ik wens jullie nog veel fijne dagen daar , en het gaat jullie BIJZONDER
xxxjes

Jos Koppenhol

Wat een mooi verslag weer. Het geeft een goede indruk van het verschil tussen hier en bij jullie. Al weer op de helft ja, De tijd vliegt. Wat leuk dat jullie met 120 kinderen naar de dierentuin gaan. Lijkt op een schoolreisje en komt me bekend voor..
Later........

Geer

Weer effe lekker zitten lezen. Wat een wereldje zo hè. De tijd vliegt echt heel snel, op de helft alweer. Geniet er lekker van, en alvast héél veel suc6 als jullie naar de dierentuin gaan ;)
Xxx

Ans

Wat een belevenissen weer en wat een mooie fotos . Veel plezier met de kindjes in de dierentuin xxxx

Sherinne

Hey Peer, er zijn dus nog leergierige leerlingen!!! ;)

Cindy

Weer een mooi verhaal om te lezen al die bijzondere ervaringen die jullie meemaken en alweer op de helft gaat snel. Hopelijk was het leuk geweest in de dierentuin maar dat lezen we de volgende ronde...Beterschap voor de kleintjes xxx

Benita

Wat leuk, interssant, boeiend, schrijnend en bijzonder wat jullie allemaal doen. En fijn om te lezen hoe goed jullie het er naar jullie zin hebben.
Nog heel veel (werk) plezier en een knuffel voor de kindjesxxxx

Jennifer

Weer een mooi verslag! Krijgen zo een goed beeld van hoe het daar is. Wat een verschil met Nederland. Echt knap hoor! Leuk dat jullie zoveel verschillende activiteiten met de kids kunnen doen. Zorg goed voor jullie zelf he! Love you!!! Xxx

Doingoood